Par savu ideju ir “jādeg”

augusts 21, 2018

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotā inovatīvo biznesa ideju konkursa “Ideju kauss 2017” finālista – attīstošo bērnu rotaļu māju “Li`L House” zīmola radītājai Edītei Paeglekalnei konkursā sasniegtie panākumi devuši pārliecību un iedvesmu darboties tālāk.

“Pagājis tikai nedaudz vairāk par pusgadu kopš konkursa “Ideju kauss 2017” noslēguma, kurā bijām iekļuvuši finālistu vidū, un šajā salīdzinoši īsajā laikā klājies ļoti labi, esam paguvuši piedalīties vēl vienā konkursā – Rīgas domes un ALTUM organizētajā “Atspērienā” šā gada pavasarī, kur arī bijām starp finālistiem,” stāsta Edīte.

“Šie abi konkursi mūsu komandai devuši ļoti daudz, tostarp motivāciju virzīties uz priekšu, jo biznesa ideja tika atzinīgi novērtēta. Turklāt šajā procesā iegūti ļoti vērtīgi kontakti. Tādēļ neesam “atslābuši” un turpinām neatlaidīgi ideju attīstīt. Patlaban strādājam pie šīs pašas mājiņas prototipa, kas bija mūsu sākotnējais produkts, to uzlabojot kvalitātes, dizaina un funkcionalitātes ziņā. Domājam par papildu izstrādājumiem mūsu “Li`L House” produktu līnijā, kā arī veicam pirmās sarunas par preces virzīšanu eksportam, kur likumsakarīgi parādījušies daudzi jautājumi saistībā ar loģistiku, pašizmaksas mazināšanu un tamlīdzīgi. Šis ir posms mūsu biznesā, pie kā ļoti rūpīgi gribam piestrādāt, lai mājiņu “savestu” tādā kārtībā, lai tās cena būtu pieejamāka un transportēšana nebūtu tik dārga.”

Idejas galvenā vērtība – novitāte

Edīte stāsta, ka biznesa ideja dzimusi divu pušu kopdarbībā: “Mana un kolēģes pamatprofesija ir interjera dizainers, un mēs īrējām biroju kopā ar vienu būvniecības uzņēmumu, ar kuru kopā jau bija izveidojušies dažādi projekti. Tādējādi, strādājot blakus un paralēli, kā arī ņemot vērā apstākli, ka interjera dizaina jomā tirgus situācija ir diezgan mainīga un arī ienākumi ir ar to sasaistīti, radās doma par kāda produkta vai zīmola radīšanu. Gribējām izveidot vēl nebijušu laba dizaina, estētisku un noderīgu produktu, kas būtu arī papildu peļņas gūšanas veids un daļēji varētu kļūt par jauno aizraušanos, kā nu arī ir noticis [smejas].

Tā kā mums pašiem ir bērni un šī tēma ir tuva, sākumā prātojām par kādu koka mēbeļu izstrādi, koka virtuvēm, leļļu mājām vai spēļu darba galdiem zēniem, ko šeit veikalos pārdod tikai ārzemju kompānijas par diezgan augstu cenu. Tāpēc ar laiku nonācām pie idejas – kāpēc gan neuztaisīt veselu spēļu māju, kurai komplektācijā vēlāk var pievienot arī pašu ražotās mēbeles un citus papildinājumus. Turklāt vēlējāmies to ar jaunu pievienoto vērtību – lai tā nav tikai spēļu māja, bet, lai izstrādājumam ir arī bērnus izglītojošā un attīstošā funkcija. Mājiņu izveidojām tā, lai to var salikt bez jebkādu instrumentu palīdzības, kā arī nolēmām, ka tās tiks izgatavotas tikai no koka, respektīvi, finiera, ko iepērkam no vietējā uzņēmuma – “Latvijas Finiera”.”

Apvienojot visas iepriekšminētās lietas, radusies doma par šādas unikālas bērnu rotaļu mājiņas izstrādi. “Analogu produktu neizdevās atrast arī ārzemju izstrādātāju sortimentā, tādēļ vēl jo vairāk sapratām, ka šī varētu būt inovatīva biznesa ideja,” piebilst E.Paeglekalne.

Konkursu devums idejas attīstībai tikai un vienīgi pozitīvs

Li`L House” pats pirmais solis pirms konkursiem bija dalība LIAA Radošo industriju biznesa inkubatorā. Kā stāsta jaunā uzņēmēja, “tur sešus mēnešus darbojāmies pirmsinkubācijas programmā. Tajā netiek piešķirts finansējums, bet tiek piedāvātas dažādas lekcijas, semināri, mentorings, informatīvais atbalsts un galvenais – uzmundrinājums, kā arī palīdzība gala produkta izstrādē, kur arī radās mūsu mājiņas prototips. Drīz sekoja jau pirmā izstāde, kur to varējām publiski izstādīt un parādīt citiem. Tas deva ļoti daudz, turklāt organizatoriski no LIAA puses dalība tajā arī tika apmaksāta, kas mums bija ļoti liels atbalsts šajā sākuma stadijā. Tāpat bija ļoti nozīmīgi just šo pirmo cilvēku interesi, dzirdēt atsauksmes, bija interesanti redzēt, kā bērni mājiņā spēlējas. Aptaujājot cilvēkus, sastapām tikai pozitīvu reakciju, kas bija vēl viens iegansts, lai droši turpinātu iesākto.

No “Ideju kausa” rīkotajiem vebināriem un lekcijām visspilgtāk atmiņā iespiedusies “LEAN” jeb ātrā produkta novērtēšanas tehnika, proti, kad tiek noteikts, cik produkts tā sākotnējā izstrādē vispār ir vērtīgs. Tostarp ļoti noderīgi bija ieteikumi netērēt daudz laika produkta noslīpēšanai, lai tas būtu perfekts un varbūt sākotnēji to nemaz neradīt, bet, piemēram, interneta vidē potenciālajiem pircējiem vispirms piedāvāt kādu tā vizualizāciju. Respektīvi, tādā veidā tika mācīts, kā samazināt savas investīcijas, lai maksimāli ātri saprastu, vai produkts vispār ir pūļu un laika vērts. Tāpat ļoti interesantas bija biznesa kanvas jeb modernais, saīsinātais biznesa plāna modelis, kas tagad ir topā, palīdzot ļoti koncentrēti salikt savu ideju. Vēl vērtīgi bija ieteikumi par produkta pārdošanu interneta tiešsaistes vidē, kā veicināt tā mājaslapas atpazīstamību, veidot pareizi saturu tajā, regulāri uzturot publikas interesi. Arī atraktīvie un saprotamā valodā rīkotie semināri par finanšu pratību bija ļoti labi, kas ir tāds smagāks jautājums ikvienam uzņēmējam sākuma stadijā. Tiešām no sirds varu teikt, ka visi šie vebināri, kas notika katru sestdienu, kā arī klātienes semināri konkursa finālistiem bija interesanti un vērtīgi, ļoti patika tos klausīties, nevienu brīdi nebija garlaicīgi!”

Nedrīkst domāt kā algots darbinieks

Kā teic E.Paeglekalne, ir dažādi veidi, kā cilvēki veido savu biznesu, kas viņus motivē: “Savukārt manā uztverē tas, kas motivējis arī visu mūsu komandu, ir, ka jāstrādā un jādeg par to produktu jeb lietu biznesā, kas pašam ir tuva. Citi sāk ar to, ka grib nopelnīt, savukārt mums pirmā ideja bija katram personiski tuva un ceram, ka varēsim to attīstīt arī līdz labu ienākumu gūšanas stadijai.

Viens no maniem galvenajiem secinājumiem – ir jāatmet algota darbinieka domāšana, jo ļoti daudzi saka, ka man taču tam sākumā jāvelta laiks un es par to neko nesaņemšu, taču sava biznesa attīstīšana ir pavisam citādāka nekā strādāšana algotā darbā. Tad vajag būt ļoti enerģiskam, ar degsmi, jāsaprot, ka sākotnēji būs ļoti daudz jāiegulda.”